Viimastel aastatel on hasartmängudes ja videomängudes leitud järjest rohkem ühiseid jooni. Videomängudesse on tekkinud hasartmängudele omased elemendid ja võimalus teha mängusiseseid oste. Selliste ostude ehk mikrotehingutega saab pärisraha eest hankida vastava mängu jaoks virtuaalseid hüvesid. Lisaks saab teiste mängijatega nende hüvedega kaubelda. Sedalaadi mikrotehingud moodustavad olulise osa videomängutööstuse sissetulekust.
Ühe mikrotehinguna on levinud kauplemine aardelaegastega (ingl loot boxes). Aardelaegas on virtuaalne toode, mis võib sisaldada mängus kasutatavat hüve. Aardelaeka ostmisel teeb mängija makse pärisrahaga ja algoritm genereerib ostjale juhuslikkuse põhjal toote. Tegemist on sisuliselt loteriiga, millel on hasartmängudele omased sõltuvust tekitavad psühholoogilised mehhanismid. Lootuses saada hüvesid hajutavad sedalaadi skeemid rahalisi väljaminekuid pikema aja peale ning tekitavad mängijal kulutuste õigustatuse osas vääruskumusi ja kognitiivseid moonutusi.
Aardelaegaste soetamine on seotud kõrgemate skooridega hasartmängusõltuvuse küsimustikes ja kulude suurus on seotud probleemse hasartmängimisega. Üldine arusaam on see, et aardelaegaste kasutamine toetab videomängurite hulgas hasartmängimist raha peale ja sellega seotud probleemide teket. Kuid selliseid põhjuslikkust selgitavaid uuringuid on läbi viidud peamiselt täiskasvanute peal. Samas on alaealistel järjest parem ligipääs videomängudele ja nendega kaasnevatele sõltuvust tekitavatele mehhanismidele. Erinevates leviku-uringutes on aardelaegastega kauplemise ja probleemse hasartmängurluse vahelise seose puhul täheldatud noorukitel sarnaseid trende nagu täiskasvanutel.
Arvatakse, et hasartmängusõltuvusele iseloomulikud psühholoogilised mehhanismid kujunevadki välja nooremas eas. Hasartmängusõltuvus on äärmuslikel juhtudel probleemiks osutunud juba algkooliealistel. Osades riikides on aardelaegaste kasutamine videomängudes teatud tingimustel klassifitseeritud hasartmänguks. Näiteks Belgias klassifitseerub aardelaegas hasartmängude alla siis, kui see on ostetud pärisraha eest. Taanis ja Hollandis klassifitseerub aardelaegas hasartmänguks alles siis, kui selle eest saab pärisraha tagasi teenida. Ühe riski maandava meetmena nähakse kohe mängu alguses rahaliste panuste või aardelaegaste piirangu võimalust mänguril endal.
Loe lähemalt: Kristiansen, Severin – 2020 – Loot box engagement and problem gambling among adolescent gamers Findings from a national survey